Tentoonstelling 'lush&lust' , part ll - van Ine Lammers

('t Rood Huys, vernissage op 2 maart om 20u, tentoonstelling van 2 maart tem 6 april. Meer info: www.troodhuys.be) 

Ine Lammers' haar werk gaat over seksualiteit, sensualiteit, kwetsbaarheid. Vrouwen staan centraal in haar thematieken , waarbij perfectie een illusie is en schoonheid saai, of eerder: waar rauwheid mooi kan zijn. De laatste jaren is haar werk essentieel vrouwelijk. De suggestieve, seksuele spanning die vaak in de werken terug te vinden is, geeft vorm aan intuïtieve realiteit met soms pijnlijke notities, op andere momenten is de vrijheid hierrond voelbaar en bijna tastbaar. Rauw is het werk, maar niet in de zin van duister en ruw, maar in de zin van eerlijk, zuiver, ontdaan van al het overbodige. Het is het resultaat van een taboeloos zelfonderzoek.

 

 

 

Poëzieavond 'Het kabinet der lusten. Poëtische recepten voor een zinnenprikkelend leven' - met Astrid Haerens en Jan Ducheyne

(Wereldcafe.coop, donderdag 7 maart, 20.30u)

“Auteurs Jan Ducheyne en Astrid Haerens zoeken in hun poëzie elk op zeer eigen wijze naar manieren om het leven te vatten, het lichaam een stem te geven, hoe elkaar te ontmoeten in taal en in de wereld. Voor dit optreden gaan ze een poëtische dialoog aan en dichten ze over lichamelijkheid, erotiek, gevaar en (het onvermogen tot) intimiteit. “

Zo schreef Astrid. Bijna had Jan gezegd dat het goed was zo. ‘Perfect!’ zoals dan doorgaans in een kort bericht wordt gereageerd… Temeer omdat hij niet zoveel tijd noch zin had om er iets aan toe te voegen. Maar tijd en goesting dien je te maken, te nemen… dus bij deze :

“Auteurs Astrid Haerens en Jan Ducheyne zoeken in hun poëzie elk op zeer eigen wijze naar manieren om het leven te vatten, het lichaam een stem te geven, hoe elkaar te ontmoeten in taal en in de wereld, die helemaal om die taal heen zit. Althans toch voor Jan Ducheyne, hij heeft drie kinderen, een dochter van 19 en een tweeling van 6, bij twee verschillende, best uiteenlopende vrouwen, maar tussen die twee vrouwen en die drie kinderen en ook ervoor zat er een kluwen aan werelden met nog veel meer verhalen, en onvermijdelijk ook erotiek of wat eruit voortvloeit, overdag, ’s nachts, van hier naar daar… en dat werd af en toe poëzie. Astrid heeft vooralsnog geen kinderen op de wereld gezet, maar draagt een waaier aan levens met zich mee. Als dichter, vrouw, mens stapt ze door het leven in de stad, steeds op zoek naar ontmoetingen die soms zinderen, soms verstillen.

Dus, voor dit optreden gaan Astrid en Jan een poëtische dialoog aan en dichten ze over lichamelijkheid, erotiek, niet zoveel gevaar, de gulzigheid (en het onvermogen van de ander) tot intimiteit.

De auteurs gaan in blokken van 10 minuten voorlezen.

 

Jan Ducheyne schrijft al meer dan twintig jaar poëzie, hij bewandelt de grenzen van het genre graag door improvisatie als een vast onderdeel van zowel zijn schrijven als zijn performances te integreren in zijn doen en laten om en rond zijn woorden. Het is een vaste overtuiging dat dit ervoor zorgt dat alles meer tot leven komt.

Publicaties (‘Biofragment’ KraaK, 1998, ‘Het Leven Is Beleven Dat Het Leven Belevenis’ eigen beheer 2005, ‘Beat is Beat/Jazz is Jazz’ 2013, uitgeverij VITA ‘deze avond hebben we alvast weer gehaald’, eigen beheer 2016) zijn belangrijk, maar meer nog is datgene wat gebeurt, een directe impact heeft op het publiek een drijfveer om op te treden, acties op touw te zetten.  

Jan Ducheyne maakt deel uit van het poëziebordeel waar hij Don Jazzanova gestalte geeft. (zie bijlage voor bio)

Hij heeft onlangs samen met Kasper Demeulemeester, Michaël Vandebril & Lotte Dodion (Vonk & Zonen) en Laurence Vielle Partij voor De Poëzie opgericht, een initiatief dat als belangrijkste doelstelling heeft om meer poëzie in de openbare ruimte te brengen, en dit door zoveel mogelijk dichters.

De Oplichters is het project van Jan Ducheyne waarbinnen hij tracht om de ideeën van mensen op te lichten, van de grond op, of zoals een lamp die aanfloept.  

 

 

Astrid Haerens woont en werkt in Brussel. Vorig jaar debuteerde ze met de roman Stadspanters (Polis). Ze werkt als auteur van proza, poëzie en essay. Daarnaast werkt ze als schrijfdocent. Ze is gefascineerd door artistieke cross-overs en laat zich inspireren door de stad waar ze zich met open oren en ogen in voortbeweegt.